Reis mee met Anne, Camiel, Jelle en Roos

The Origen of the Species

Ons laatste weekend in Cuenca vullen we door Ingapirca te bezoeken. Het Ecuadoriaanse broertje van Machu Picchu. Deze Inca-ruïnes liggen ook in een prachtige omgeving maar zijn een stuk kleiner.

Hierna laten we Cuenca dan toch echt achter ons en maken we een tussenstop in Guayaguil voordat we de ´bewoonde wereld´ tijdelijk achter ons laten. In tegenstelling tot wat we over Guayaguil gelezen hadden, is het eigenlijk best een leuke stad. We genieten van het uitzicht op de cerro Santa Ana, met z´n gekleurde huizen en nemen alvast een voorproefje op de Galapagos eilanden door in het Parque Bolivar de vele leguanen te bestuderen.

Aangekomen op het vliegveld op Baltra, Galapagos, reizen we per bus naar onze eerste bestemming; het stadje Puerto Ayora, en direct de laatste stad die we de komende dagen zullen zien. Hier settelen we ons in onze hut op de Pelikano, de boot die ons de komende dagen door Galapagos gaat loodsen. Ook maken we kennis met de crew en onze mede-passagiers. Die middag bezoeken we het Charles Darwin Research Station, waar we oog-in-oog komen te staat met de gigantische landschildpadden en land-iguanen.

Als we de volgende ochtend wakker worden liggen we voor de kust van Floreana. Hier zwemmen we in een grot, zien we de eerste van de vele parelwitte stranden en snorkelen we tussen de zeeleeuwen, haaien, zeesterren en ontelbare felgekleurde tropische vissen. Ook worden we tijdens de lunch getrakteerd op een groep dolfijnen die langs onze boot zwemt.

Española, het volgende eiland van Galapagos dat we bezoeken, overtreft al onze verwachtingen. Als we met de motorbootjes aankomen worden we opgewacht door zeeleeuwen, rood-blauw gekleurde marine-iguanen, bruine pelikanen en hordes Sally Lightfoot-krabben. Het eiland heeft prachtige kliffen, die in Ierland niet zouden misstaan, waarop vele Nazca-boobies nesten. En natuurlijk zien we ook de bekende blue footed-boobie en de Galapagos havik. In de middag landen we op het witste strand dat we ooit gezien hebben, compleet met azuurblauw water en als bonus nog een enorme kolonie van wel 200 zeeleeuwen. We wandelen op het strand, snorkelen in de zee en vergapen ons aan de grappige zeeleeuwen.

Zaterdag snorkelen we voor de kust van Santa Fe, waar het water zo helder is dat je de scholen vissen ook voorbij ziet zwemmen in het water zonder dat je aan het snorkelen bent. We zien stingrays, eaglerays en een marine-iguana die algen zoekt op de bodem. Ook gaan we naar Plazas, een eiland bedekt met groen-rode planten en cactussen waaronder zeeleeuwen slapen. Er zijn zoveel land-iguanen dat je moet oppassen dat je er niet over struikelt. Verder zien we veel vogels zoals de red bill tropical bird, met een prachtige lange staart en de fregatvogel met z´n bekende rode keelzak.

De laatste dag maken we een wandeling op North Seymour, waar we meer fregatvogels en blue footed boobies zien. En Sally Lightfoot-krabben die zitten te eten. En aandoenlijke baby zeeleeuwtjes roepend om hun moeder. En grote mannetjes zeeleeuwen in gevecht. En......Teveel om op te noemen. Maar helaas is het dan alweer tijd om afscheid te nemen van de Galapagos eilanden. We blijven nog een nacht in Guayaguil waar we nagenieten van deze onvergetelijke ervaring.

Gisteren zijn we aangekomen in Riobamba, waar Camiel direct al gestrikt werd voor een interview. Vanuit hier reizen we langzaam maar zeker naar Quito.

Ciao!

Susan en Steffi

Wat leuk weer een nieuw verhaal te lezen van jullie. Wij hebben net lekker pannenkoeken gegeten; we zijn benieuwd naar jullie kookverhalen, nog veel plezier!!

Jones

Wow, echt vet joh! Wat een dieren allemaal. De Galapagos staan nu zeker op m'n lijstje ;-)

Stefan

Geweldig hoor.....

Stefan

FLIPPER!!!

Josée

Wouwwwwwwwwwwwww
We zijn ongelofelijk jaloers
Fantastisch, dit is echt de topper van jullie reis denk ik.
Hier teren jullie jaren op , tot gauw

Inge

Echt mooi zeg!
Wow! Geniet van de laatste dagen!
X

Theo en Elise, Rutger, Jelle ,Bauke

Wat gaat de tijd snel, geniet nog de laatste dagen. Wat prachtige foto's. Tot ziens in ons kikkerlandje.

Ruben

Voor even sprakeloos...

Tamara B te A

Veeeeels te lang geen berichtje gepost, excusez-moi. Maar jullie vervelen je niet lees ik. Is het niet zo dat het alweer bijna tijd wordt om terug te gaan naar NL? Of moest ik daar maar niet over beginnen....

Elke

Jullie 'vakantie' zit er bijna op. Heel veel plezier nog de laatste paar dagen! en een goede reis terug (al denken jullie daar vast liever nog even niet aan, sorry).

Wim en Josefien

geniet nog lekker van deze week. tot zo in ons miezerig landje.een goede reis terug.

Janine

Op de valreep...... Het is bijna zover back to Hollanda. Misschien is het even slikken en een half jaar is zo voorbij. Maar jullie nemen een rugzak vol mooie herinneringen mee en dat neemt niemand meer van je af...

Goeie reis terug en don't be a stranger!

Saludos Janine