Reis mee met Anne, Camiel, Jelle en Roos

Bali & Nusa Lembongan

We zijn 5 dagen in Sanur gebleven en hebben bij onze buren nog een keer fietsen gehuurd ondanks dat Roos in soort teiltje voorop aan het stuur hangt die het elk moment kan begeven. Ze hadden geen ander kinderzitje en onze buurman denkt dat het wel kan, 'no problem'. Roos is allang blij met haar eigen stuurtje maar het fietst toch iets minder ontspannen. We fietsen over een pad wat pal langs de kust ligt, zigzaggend tussen prachtige palmbomen, kraampjes en de mensen door. Roos (en Jelle) zijn populair om mee op de foto te gaan en worden gevraagd en ongevraagd op de foto gezet. Maar niet alleen jonge giebelende meisjes willen met Roos op de foto, ook (jonge) mannen vragen soms weifelend of ze een foto mogen maken met onze kinderen. Ook moeten we verkopers omzeilen die soms ongegeneerd via de kinderen proberen om hun spullen aan de man te brengen. Een verkoopster denkt bijna beet te hebben als ze een roze waaier aan Roos laat zien. Roos lijkt even interesse te hebben maar zegt dan ineens overtuigend 'No, thank you' waarop Jelle dit aanvult met 'Bye Bye!' Zo dan.

Op zondag zijn we naar Ulu Watu gereden en hebben we gewapend met een paarse sarong een tempel bezocht. De tempel ligt hoog en kijkt uit over een wilde kustlijn van golven die hard tegen de rotsen kletsen. Ondertussen rennen de apen aan alle kanten langs. En er lopen hier (te) veel Japanners rond. Op dinsdag verlaten we Bali en gaan met de boot richting Nusa Lembongan. Een klein eiland op een uurtje varen van Bali. Er is geen aanlegsteiger dus moeten we een stuk door zee lopen. De bagage wordt ondertussen door een aantal mannen in de zengende hitte naar de boot gebracht. Op Nusa Lembongan stappen we in een soort smalle pick-up truck (of hobbeltaxi zoals Roos dit noemt) die ons over steile, krappe en grindachtige wegen naar ons appartement brengt. De weg is net breed genoeg voor een auto en een passerende scooter maar er moet toch echt soms nog een andere auto langs. Ons appartement kijkt uit over zee en een nabijgelegen tempel en is omsingeld door talloze palm- en bananenbomen. Het voelt een beetje als een paradijs in de jungle. We verkennen het eiland en eten een aantal keer bij onze favoriete Warung (klein eettentje gerund door een familie) terwijl buiten het locale leven zich voor ons afspeelt en de scooters en kippen voorbij razen. Als we een keer op een ander deel van eiland zijn en besluiten om vanwege de beukende hitte de taxi terug te nemen is het voor onze chauffeur vanaf het begin af aan moeilijk om de weg te vinden. Dit is hier wel vaker het probleem. Hij vraagt meerdere malen de weg en moet regelmatig keren. Als onze chauffeur het dan vraagt aan de klusjesman van ons appartement die toevallig vanuit de andere kant komt aanrijden,  gaan we ervanuit dat het nu wel moet lukken. Maar daarna moet hij het zeker nog 2 of 3 keer vragen. De klusjesman staat ons lachend op te wachten als wij uiteindelijk aankomen. Een beetje medelijden hebben we wel gekregen met onze chauffeur dus we geven hem een fooi. Vrijdag hebben we weer de boot gepakt naar Bali.  De zee is wat ruiger dan op de heenweg en Roos wordt dan ook een beetje zeeziek. Gelukkig zijn we snel aan de overkant en zitten we in no time in een taxi met een aardige chauffeur die ons naar Ubud brengt. We worden ontvangen door Ketut, een gezellige en praatgrage dame. Het huis kijkt uit over nabijgelegen rijstvelden en heeft een een mooie tuin waar verschillende insecten zich schuilhouden en het 's avonds een klein beetje lijkt alsof we in de jungle zitten.

Stefan

Heerlijk om te lezen en prachtig om te beleven...

Arjan

Lekker chillen! Geniet ervan Donny

Jaap en Thea

Wat leuk om jullie (spannende )en leuke verhalen te lezen! En die twee (bad-)aapjes redden zich wel in het buitenland!!!

Geniet van alle mooie en fijne mensen en gebeurtenissen.We horen graag weer van jullie.
Veel liefs en dikke knuffels van ons!

Marijne & Liam

Wat een heerlijke belevenissen! Veel plezier en het bellen was heel leuk ;-)

Groetjes Liam & (mama) Marijne

Lisan

Oh heeerlijk ‘no thank you, byebye’

Sander

Toffe reis en goed om te horen dat de kinderen het ook zo leuk vinden! Have fun!

Nicole Kokken

Mooi geschreven, ook zonder foto's waan ik me een voorstelling door de goede beschrijving, leuk!!

Tamara

Goed verhaal weer. Met uiteraard als hoogtepunt de kordate afwimpeling van de verkopers door Jelle en Roos. Briljant! Mooi zonnehoedje heeft Roos trouwens. Héél fashionable. ?

Geert

LOL, hoe jullie kids de plaatselijke middenstand het bos insturen! Of de soort van jungle dan. Ik hoor het voor me.

Tante Margreet uit Groningen

Wat heerlijk onder de palmbomen te liggen en te luisteren naar het ruisen van de zee?
Maar ja, soms moet je over hobbelige wegen in een taxi bestuurd door een chauffeur die de weg niet weet!

Veel plezier verder.

Gerard en Sophie

Wat een geweldig reisverslag. Wij houden zelf ook erg van reizen dus dit spreekt ons erg aan.
We kijken uit naar het vervolg.

Annemarie,

Julie reisverslag met plezier gelezen.
Kijk uit naar het vervolg.
Veel reisplezier.
Fred en Annemarie