Reis mee met Anne, Camiel, Jelle en Roos

Into the wild

Voor alle fans,

Na samen met Mexico 200 jaar onafhankelijkheid gevierd te hebben, zijn we uit Oaxaxa vertrokken. We hebben een tussenstop gemaakt in Tehuantepec - waar we vanwege de hitte onze tijd op de koele binnenplaats van een restaurant hebben besteed - en zijn vervolgens via Tuxla terechtgekomen in het op 2100 m (en dus een stuk koeler) gelegen San Cristobal de las Casas. Na uit ons eerste hostel te zijn verjaagd door mieren hebben we onze intrek genomen in een heuse hacienda met uitzicht over San Cristobal. Naast het verkennen van San Cristobal: uiteraard de Zocalo, el museo de medicina Maya, de2 hoger gelegen kerken, de vele culturele centra, hebben we een bezoek gebracht aan 2 Mayadorpen. Vervolgens zijn we verder gereisd naar Palenque, waar we de ruïnes van deze oude Mayastad hebben bewonderd. Dichtbij deze ruines sliepen we in een ' cabana' middenin de jungle. Vooral de laatste avond en nacht kwam de regen met bakken uit de hemel. Het zag er even naar uit dat we niet meer terugkonden naar onze slaapplek, maar gewapend met een poncho is dat gelukkig wel gelukt. Hierna hebben we onze tocht vervolgd naar Guatemala, voor het volgende Maya wonder: Tikal. Sinds gisteren verblijven we op ons eerste eiland van deze reis, Caye Caulker, voor de kust van Belize. Het weer en de sfeer zijn hier zoals je verwacht op een tropisch eiland met palmbomen.

Hieronder hebben we voor de liefhebber wat opvallende, bijzondere en/of leuke fragmenten geselecteerd.

Groet Anne en Camiel

Chamula

Chamula is een Maya-dorpje in de buurt van San Cristobal de las Casas. Hier zijn het Christendom en het traditionele Maya-geloof zeer sterk vermengd. Het meest indrukwekkende van dit dorp is de kerk, die er van buiten wat gewoontjes uitziet. Van binnen is het echter een compleet andere wereld: Duzenden kaarsjes branden op tafels en op de grond. De grond is bezaaid met takken van naaldachtige bomen(voor de goede 'vibe') en langs alle wanden van de kerk staan beelden van allerlei heiligen opgesteld. Daartussen doen traditionele gebedsgenezers hun werk door voor individuele inwoners hun rituelen uit te voeren. Deze rituelen bestaan allemaal min of meer uit het prevelen van gebeden in een lokale Maya-taal (maar op de cadans van de Latijnse gebeden), kaarsjes branden (aantal en kleur is afhankelijk van de leeftijd en de klacht van 'de patiënt'), cola offeren en tot slot de klacht/kwade geest weghalen door met een levende kip over het lichaam van 'de patiënt' te gaan. Om daar tussen de prevelende genezers te staan, in een door de kaarsen broeierige omgeving, was een erg bijzondere ervaring.

Correos

Het leek zo makkelijk. Een pakketje met een Lonely Planet, spaans leerboek, een tas en een CD naar Nederland opsturen. De 'Correos' zat immers dichtbij. We lopen naar binnen en de man achter de balie vertelt ons dat we het als één pakket kunnen versturen, en verwijst ons naar de 'Papeleria' voor een passend doosje (of zoiets...). Bij de Papeleria hebben ze echter geen doosjes. Alleen een enorme doos waar een printer in heeft gezeten. En speciaal papier om het als een pakket te verpakken. Maar dat willen we liever niet. En er komt verder weinig geluid uit het Papeleria meisje. Bij de volgende Papeleria het zelfde verhaal. Maar dan een stuk vriendelijker. Het meisje wil ons verwijzen naar de Papeleria waar we net vandaan komen. Nee, dank je. We laten het even rusten en trakteren onszelf op een kopje koffie. Als we naar het busstation lopen om bustickets naar Palenque te kopen, komen we langs 'Multipack'. Daar eens vragen. We vragen wat het kost maar omdat te bepalen wordt het eerst 'Multipack' verpakt, gewogen, het adres ingevoerd en dan blijkt het vervolgens 2 keer zo duur te zijn. We doen het dus maar niet. We mogen de enveloppe houden voor 10 pesos. We waren net al zo blij dat we bij een soort schoenenwinkel een doos op de kop getikt hadden. Maar goed. Nu hebben we een pakket in een doos. Dat moet toch goed zijn? Als we terug zijn bij de 'Correos' maakt men ons snel duidelijk dat er toch echt zo'n speciaal papiertje om heen moet. Terug naar de Papeleria. 'Graag papier zodat we dit naar Nederland kunnen verzenden' (en dan in het spaans). ' Hoeveel?'. De hoeveelheid waarmee we dit kunnen versturen. 'Algo mas?'. Tape graag. Terug bij de 'Correos'. Het pakket is nu net boven de 2 kilo, zodat het in een andere prijscategorie valt. We krijgen hulp van een aardige 'Correos' man die onze doos omtovert tot een kleinere doos. Het ziet er werkelijk prachtig uit. En dan nog een lap postzegels erop (meer dan 30 stuks!). Nog even naar de andere balie voor een 'bewijsje' en het is gebeurd. Op naar Nederland...

Tikal

We besluiten Tikal zonder gids, op eigen houtje te verkennen. Het is immers al licht (half 7 's ochtends) en we zijn gewapend met 2 reisgidsen en een plattegrond van de omgeving. Tikal ligt midden in het oerwoud en dat zullen we weten....

Ondanks de kaart en de gidsen lopen we een haf uur door de jungle zonder andere toeristen of een tempel te zien. Uiteindelijk blijken we een klein tempelcomplex gemist te hebben en komen we direct bij de Gran Plaza uit, het centrum van dit oude Maya-rijk. Omdat het zo vroeg is zien we er het eerste half uur, op een bewaker die een praatje met ons komt maken na, helemaal niemand. Hier staan we dan: in dit kloppende hart van deze oude beschaving, midden in de jungle, 's ochtends vroeg,helemaal alleen!

Verder is het uitzicht vanaf 'Tempel 5' zowel letterlijk als figuurlijk een hoogtepunt. Zie de foto's!

Inge

Hey sis & camiel!

Klinkt goed zeg. Mooi is Tikal hé!
Wil ook graag weer terug naar Guate.
Wanneer komen jullie in Livingstone aan?

Muchas suerte y hasta luego!
Inge

Jaap en Thea

Hola levensgenieters,

Wij genieten ( weliswaar op grote afstand ) mee met jullie avonturen en verhalen. Jullie kunnen het ook zo beeldend beschrijven. Het gedoe met het pakje zie ik zo vóór me,geweldig.Ook de foto's zien er prachtig uit.
Wij wachten vol spanning op het vervolg.
Veel liefs uit Teteringen.

Jaap en Thea

Jonesie

Tsjongejonge, nu begint de jaloezie toch echt op te komen...

Mooie avonturen om te lezen, en ook leuke foto's! En tsja, na vele pakketjes vanuit de meest wazige landen verstuurd te hebben, komen dit soort verhalen me erg bekend voor! Maar ja, om nu met al die zooi rond te blijven lopen is ik ook zoiets.

Geniet ervan!

Susan

Hej Anne en Camiel
Klinkt goed zeg jullie avontuur, en de foto's; super! Heel veel plezier verder en geniet van jullie reis!
Groetjes uit Arnhem.

martha

haha, ik wilde net zeggen: dit klinkt me bekend in de oren! En toen zag ik de tekst van ene Jonesie. Hee, wat toevallig, hij ook al? haha. Maar ow wat supervet toch allemaal, ik denk dat ik wel weet welke kant ik opwil als volgende reis :)
liefs uit Utrecht

Josée

Tikal, prachtig hè, heb je nog aapjes gezien of gehoord??, ik vierde daar mijn 27 ste verjaardag dus héél lang geleden.
En dan Belize, wij logeerden in Sunshine Home, een (te dikke) negerin zat boven op een balconnetje en kon niet naar beneden komen, hai darling you 're looking foor a cheap clean room"" ??, , wel een vieze havenstad was het, je bent beter af op zo'n prachtig palmen eilandje.
Het is een genoegen jullie gezellige avonturen te lezen, enig, blijven genieten, wij volgen jullie via de mail!!
ajo Willem en Josée