Reis mee met Anne, Camiel, Jelle en Roos

Australië: 2500 km en 8 campings verder

De ‘no worries’ cultuur in Australië bevalt me wel. Aussies zijn een ontspannen volk en ‘Hi mate’ als begroeting klinkt prettig in de oren. Jelle lijkt soms een halve Australiër en zegt quasi nonchalant ‘no problem’ tegen voorbijgangers die ons bedanken omdat we ze op een smal bospad voorbij laten gaan.
Behalve dat hier zo veel mooie stranden, national parken en kangoeroes zijn, vindt je op elke m2 wel een openbare BBQ. Op de camping, op het strand, in het park of langs de snelweg. En elke Australiër heeft natuurlijk een blinkende BBQ voor zijn camper of tent staan. Het is hier een soort eerste levensbehoefte.
In Agnes Water hebben we 3 mooie dagen gehad. En als we een keer aan het eind van de middag op zoek gaan naar kangoeroes, hoeven we maar een paar kilometer te rijden om midden tussen de kangoeroes te staan. Erg bijzonder! Daarna zakken we weer af naar het zuiden en slapen we een nachtje op de camping in Hervey Bay. In Noosa staat onze camper op een mooie plek langs de rivier en maken we een prachtige wandeltocht in het Noosa National park en genieten we van het onbeschrijflijke uitzicht op paradijselijke stranden en de kustlijn. Regelmatig worden we ingehaald door een Aussie met een surfboard onder zijn arm. Surfen is hier trouwens van alle leeftijden, ook 65 plussers pakken regelmatig hun surfboard om een golfje mee te pakken. En dan rijden we naar onze laatste bestemming, Brisbane. Een stad waar Anne en ik ons meteen thuisvoelen. Brisbane is de 3e stad van Australië en heeft de uitstraling van een miljoenen stad maar er hangt een heel relaxte sfeer en heeft naast een serieuze skyline ook veel leuke pleinen en straten. En in hartje Brisbane ligt Southbank; een uitgestrekt park met een regenwoud, palmbomen, verschillende strandjes, zwembaden en fonteinen, speeltuinen,ligweides en ontelbare barretjes en restaurantjes. Een fantastische afsluiter van Australië. En na 2500 km en 8 campings verder hebben we nog maar een fractie van Australië gezien maar genoeg om te kunnen zeggen wat voor een prachtig land dit is. Gisteren zijn we aangekomen in Auckland, Nieuw Zeeland en morgen gaan we onze camper ophalen en trekken we het land in. To be continued...